top of page

"להשפיע" על תסמונת CdLS ?

עודכן: 4 בינו׳ 2022

בעבר, ואף לאחרונה, הועלתה טענ#טיפולגנטי, #מחלהנדירה,

ה שעלינו לרפא את תסמונת CdLS. כמובן שבהינתן אפשרות בחירה, כל הורה היה בוחר לקבל ילד בריא לגמרי, כך שהחיפוש של הורים אחר מרפא לתסמונת בכל דרך שהיא מובן לחלוטין.


Family bakes together

דיון במרפא ל CdLS יהיה מושכל יותר אם יכלול ידע לגבי תפקודם של גנים שונים בהיווצרות ופעולת התסמונת. הגנים האלה נקראים 'גנים התפתחותיים'. משמעות הדבר היא שלכל גן שכזה ישנה השפעה מוקדמת על התפתחות גוף העובר בבטן אמו במהלך ההיריון. ואכן, ניתן לראות השפעה זאת בצורת הפנים, הידיים ואיברים אחרים של ילדים המפתחים את התסמונת.

ראשית, טוב לדעת משהו על תפקודם של גנים כאלה. ניקח לדוגמא גן האחראי לפיתוחן של האצבעות. ישנם מספר גנים כאלה. אנו מכירים אותם, יודעים לא מעט על אופני הפעולה שלהם, ואף יודעים על המוטציות אשר עלולות להתרחש בגנים הללו וכיצד הן עלולות לגרום לבעיות בצורה ובתפקוד של האצבעות. נניח שיש מוטציה שגורמת לכך שהזרת שלך לא תצמח. אם אנו רואים תופעה כזאת לאחר הלידה, ואנו יודעים לזהות את המוטציה באותו גן, אנו יכולים לנסות לתקן את המוטציה (ישנן טכניקות כאלה כיום; הידועה ביותר מביניהן נקראת CRISPR-Cas9, וטכניקות אחרות עוסקות בשינוי תפקודיי RNA's וחלבונים).

לאחר תיקון שכזה, הגן יחזור לתפקד באופן מושלם, אבל אנחנו לא נצמיח את הזרת שלך בחזרה! הגן יכול לעשות את פעולתו רק בשלב מסוים של התפתחות האדם, ואי אפשר לשחזר את הפעולה הזו כאשר אותו שלב התפתחותי חולף. במונחים רפואיים, מדובר על "חלון הזדמנויות" לפעולתו של גן, וכך פועלים כל הגנים ההתפתחותיים.

כעת, אם נחזור לגנים הקשורים בהתפתחות CdLS. לגנים הללו מספר תפקודים לפני הלידה. אנו יכולים לראות זאת בצורתם של האף והגבות שאינם נורמטיביים כבר בזמן הלידה. תפקודים עיקריים של כלל הגנים הגורמים להתפתחות CdLS קשורים בהתפתחות המוח שלנו. מחקרים מקיפים נערכו בנושא, ובעקבותם אנו יודעים על תפקודים הקשורים בעיצוב השכבה החיצונית של המוח (הקרויה קורטקס) וכמה אזורים קטנים יותר במוח.

הגנים הקשורים ב CdLS נחוצים עבור התפתחות תקינה של כל אחד מהחלקים המתוארים לעיל. לעיתים קרובים נמצא כי הראש של ולד אשר נולד עם התסמונת הנו קטן יותר מן הממוצע, ולעיתים אפשר לראות זאת בסריקת MRI של המוח. אולם זה איננו תמיד המקרה. חשוב להבין כי מכשיר ה MRI מסוגל לזהות שינויים בגודל 1 מילימטר, אך לא שינויים קטנים מכך. MRI איננו רואה כיצד תא אחד נוצר. כך שתוצאות סריקת MRI עשויות להיראות לחלוטין בגדר הנורמה כאשר מסתכלים עליהן בעיניים שלנו, בעוד שתחת עדשת המיקרוסקופ נוכל לראות אזורים רבים בהם המוח איננו נבנה ומתפקד באופן נורמלי.


הווה אומר כי בעת לידה, כל העוברים שפיתחו את תסמונת CdLS הם בעלי אבנורמליות מוחית שהיא תוצאה של הגן הקשור ב CdLS, ואין אפשרות לתקן אותן (גם אם נצליח לשנות את הגן שהיה אחראי עליהן). כך שבמובן הזה, לתסמונת CdLS אין מרפא.”

אם ניצור עכבר אשר אחד הגנים של CdLS אינם מתפקדים כראוי

אצלו, לאותו עכבר יהיו מספר חלקים במוח אשר לא ייווצרו ויתפקדו

כראוי לאחר הלידה. אפשר יהיה לנסות לתקן את הגן הזה במוח של העכבר, אבל

חלון ההזדמנויות לטיפול כבר חלף, והחלקים הללו במוחו של העכבר ימשיכו

לתפקד באופן אבנורמלי.


הווה אומר כי בעת לידה, כל העוברים שפיתחו את תסמונת CdLS הם בעלי אבנורמליות מוחית שהיא תוצאה של הגן הקשור ב CdLS, ואין אפשרות לתקן אותן (גם אם נצליח לשנות את הגן שהיה אחראי עליהן). כך שבמובן הזה, לתסמונת CdLS אין מרפא.

האם, כתוצאה מהמסקנה לעיל, אין שום דבר שביכולתנו לעשות בקשר לתסמונת? כלל וכלל לא! אנו יודעים כי לגנים התפתחותיים שני תפקודים: האחד הוא אחריות להתפתחות הגוף האנושי כפי שתיארנו לעיל. זה הוא תפקיד הגנים לפני הלידה. אבל לגנים הללו ישנו גם תפקיד לאחר הלידה, בעיצוב אנזימים או חלבונים אחרים התורמים לתפקוד תקין של איברים בגוף. לגנים של CdLS תפקיד חשוב בגדילה של הגוף שלנו. לכן רוב הילדים שפיתחו את התסמונת הם קטנים יותר מבחינה גופנית ביחס לממוצע. איננו יודעים עדיין את כלל התפקודים של גני ה-CdLS לאחר הלידה. ניתן לשער כי תהיה להם השפעה מסוימת על הופעתן של

בעיות התנהגות בקרב הילדים (שמקורן בהפרעה הקלינית של המחלה), כפי שקורה לגבי גנים התפתחותיים אחרים. בנוסף, ייתכן כי הרפלוקס הקיבתי-וישתי ממנו סובלים החולים ב CdLS יכול להיות מוסבר בצורה דומה. כך ששווה לחקור את הנושא הזה- ייתכן שישנו מקום להשפעה על הגנים בתפקודם לאחר הלידה.

לסיכום, נאמר כי אין מרפא של ממש ל CdLS. אבל אנו יכולים בכל זאת לנסות ולהשפיע על מאפיינים מסוימים של הגנים האבנורמליים אצל אנשים החולים בתסמונת. לא נצליח להביא אותם לכדי תפקוד נורמטיבי, אבל נאפשר להם את איכות החיים הגבוהה ביותר האפשרית. מחקרים נוספים בשדה זה יהיו שימושיים ביותר.


אמסטרדם, פברואר 2020

ראול ס.מ. הנקאם.


עזרו לנו להשיג את המטרות שלנו, תרמו עכשיו.

אין תרומות קטנות, יש רק לבבות גדולים.





 

נכתב ופורסם על ידי המומחים בתסמונת קורנליה דה לנגה של המועצה המדעית של הפדרציה העולמית CdLS.

מכתב זה וכל חומר ההסברה שהופק על ידי הפדרציה הבינלאומית וארגוניה החברים כפופים לזכויות יוצרים. האגודה הישראלית CdLS לקידום הטיפול והמודעות, מתורגמת לעברית באישור הכותבים.

אם אתה רוצה עותק, בקש אותו בדואר לכתובת: info@cdlsisrael.org.il

האגודה הישראלית לתסמונת קורנליה דה לנגה נולדה בשנת 2020, מונעת על ידי משפחות ואנשי מקצוע שקשורים, במטרה לשפר את איכות חייהם של אנשי CdLS ובני משפחותיהם, זו היחידה ברחבי הארץ.


אנו ארגון התומך במשפחות הקיימות על מנת להבטיח אבחון מוקדם ומדויק של CdLS, המקדם מחקר ומאפשר לאנשים פרטיים, משפחות, חברים ואנשי מקצוע לקבל החלטות מושכלות ולתכנן את ההווה והעתיד של האדם המושפע.


הצוות שלנו מורכב מבני משפחה ואנשי מקצוע המעורבים בעמותה, שמוסרים את העצמם לקהילה הזאת.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page