top of page

פיתוח מנגנוני חוסן

עודכן: 4 בינו׳ 2022

הורות לילד עם צרכים מיוחדים


הורים מפתחים, כל אחד בדרכם, מנגנוני חוסן, בהם הם משתמשים להתמודדות הקשה הכרוכה בטיפול בילד בעל צרכים מיוחדים. גורמי חוסן המקדמים הורות טובה לילדים עם מוגבלות:


סגנון התמודדות

התמודדות ממוקדת-בעיה, המתמקדת בעיקר בתוכניות וביעדים המשנים את מאפייני המצב ומסייעים בהפחתת לחץ עתידי. למשל, ריכוז מידע רלוונטי, גיוס עזרה מבני המשפחה, בחירת מסגרת חינוכית מתאימה, חלוקת תפקידים בין הורים ועוד. סגנון התמודדות נוסף הוא התמודדות ממוקדת רגש, העוסקת בעיקר בהפחתת רגשות קשים בהווה, למשל על ידי שיתוף חברים קרובים עם קשיים, קבוצת תמיכה, טיפול אישי, יוגה ועוד. כל אחד מסגנונות ההתמודדות יכול לעזור בנסיבות מסוימות. ולהתאמה טובה ללחצים בהורות לילד עם צרכים מיוחדים.


הורים מפתחים, כל אחד בדרכם, מנגנוני חוסן, בהם הם משתמשים להתמודדות הקשה הכרוכה בטיפול בילד בעל צרכים מיוחדים


אופטימיות

אופטימיות היא נטייה לצפות לתוצאות טובות כשמתמודדים עם קשיים. אופטימיות אינה רק התמקדות בטוב, ואינה התעלמות מקשיים וקשיים, אלא אמונה באפשרויות טובות ושאיפה אליהן. אופטימיות קשורה לרגשות חיוביים ולמוטיבציה לפעולה המקדמת את התוצאות הרצויות. אופטימיות משפיעה על חוסן ההורים בשתי דרכים עיקריות:

על ידי השפעה על רגשותיו והתנהגויותיו של הילד, האופטימיות של ההורים עוזרת לו לפתח תפיסות חיוביות ורגשות חיוביים, ובדרך זו משפיעה על התנהלותו ועל יכולת ההסתגלות שלו.רגשות חיוביים כמו שמחה, הנאה, עניין ואהבה. רגשות אלו עוזרים להרחיב את חשיבת ואפשרויות הפעולה, לחשיבה יצירתית ולהרחיב את המשאבים האישיים והחברתיים להתמודדות.


תמיכה חברתית

נגישות ותמיכה מצד חברים ובני משפחה הם גורם משמעותי מאוד בהתמודדות יעילה עם גידול ילד עם מוגבלות. תמיכה חברתית מתבטאת בגישה לשיחות והפגת מתחים, ייעוץ, עזרה מעשית וטיפוח קשרים חברתיים ומשפחתיים. מחקרים מסוימים מצאו שתמיכה חברתית משפיעה על הפחתת הלחץ של ההורים יותר מאשר על חומרת הבעיה של הילד. תמיכה חברתית מסייעת לא רק בגידול הילד, אלא גם בשמירה וטיפוח היחסים בין ההורים ויכולתם לטפח חיי עבודה.


תחושת שליטה

אדם תופס את עצמו כבעל שליטה בחייו ככל שהוא מצליח להשפיע ומאמין שהוא יכול להשפיע על אורח חייו, על מצבו הגופני והנפשי ועל האירועים והתוצאות. שליטה נתפסת היא גורם מכריע בהתמודדות יעילה של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. תחושת השליטה מושפעת משני כוחות עיקריים:

תפיסות בסיסיות לגבי העצמי, העולם, לגבי אחרים ולגבי מערכות יחסים. אדם עם הערכה עצמית חיובית ותפיסות עולם של אמון וסקרנות, נוטה לחוות שליטה רבה יותר על חייו. (#CdLS, #פיתוחמנגנוניחוסן, #אופטימיותת #תחושתשליטה, #הורותשלהלילדעםצרכיםמיוחדים, #תמיכהחברתית, #מידערלוונטי, #האגודההישראליתCdLS)


אופטימיות קשורה לרגשות חיוביים ולמוטיבציה לפעולה המקדמת את התוצאות הרצויות

מידע רלוונטי

ככל שההורים לילדים עם צרכים מיוחדים משכילים להכיר ולהבין את הבעיות שעומדות בפני הילד, אפשרויות הטיפול והעזרה והתפתחויות אפשריות עתידיות, כך תהיה להם שליטה טובה יותר בחייהם. עידן האינטרנט מנגיש שפע של מידע לכל בעיה, ומאפשר להורים לאסוף מידע בקלות ובמהירות. עם זאת, שפע של מידע יכול גם להיות מבלבל ומכריע, ואחד האתגרים החשובים הוא לנווט בהצלחה בעולם המידע הציבורי המוסמך, הבטוח והנגיש ולהיעזר במה שרלוונטי במיוחד, ארגונים רציניים עם תמיכה מקצועית מוסמכתת כמו הארגון שלנו.


ככלל, ישנם הורים המפתחים גורמי חוסן אלה באופן טבעי וספונטני, כמעט ללא צורך בעזרה והכוונה, ומרגישים כי הם מסתדרים היטב עם הלחצים הגוברים של ילד עם צרכים מיוחדים. הורים אחרים יכולים לפנות לייעוץ, הכוונה ועזרה מקצועית.


עזרו לנו להשיג את המטרות שלנו, תרמו עכשיו.

אין תרומות קטנות, יש רק לבבות גדולים.




 

נכתב ופורסם על ידי המומחים בתסמונת קורנליה דה לנגה של המועצה המדעית של הפדרציה העולמית CdLS.

מכתב זה וכל חומר ההסברה שהופק על ידי הפדרציה הבינלאומית וארגוניה החברים כפופים לזכויות יוצרים. האגודה הישראלית CdLS לקידום הטיפול והמודעות, מתורגמת לעברית באישור הכותבים.

אם אתה רוצה עותק, בקש אותו בדואר לכתובת: info@cdlsisrael.org.il

האגודה הישראלית לתסמונת קורנליה דה לנגה נולדה בשנת 2020, מונעת על ידי משפחות ואנשי מקצוע שקשורים, במטרה לשפר את איכות חייהם של אנשי CdLS ובני משפחותיהם, זו היחידה ברחבי הארץ.


אנו ארגון התומך במשפחות הקיימות על מנת להבטיח אבחון מוקדם ומדויק של CdLS, המקדם מחקר ומאפשר לאנשים פרטיים, משפחות, חברים ואנשי מקצוע לקבל החלטות מושכלות ולתכנן את ההווה והעתיד של האדם המושפע.


הצוות שלנו מורכב מבני משפחה ואנשי מקצוע המעורבים בעמותה, שמוסרים את העצמם לקהילה הזאת.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page